Hoe zorgt u ervoor dat al uw medewerkers of collega’s hun werk op een- en dezelfde manier uitvoeren? Dat kennis binnen de organisatie blijft, ook wanneer er sprake is van verloop van werknemers? Hoe optimaliseert u het constante versiebeheer van uw technische documentatie? Maatwerk is een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening. Zo zorgen we ervoor dat u weer zélf aan de slag kunt met uw documentatie. Hoe we dat doen, vertellen we u in deze blog.
Het proces: van probleemanalyse tot maatwerkoplossing
Om er precies achter te komen wat het probleem is en hoe we de beste oplossing kunnen bieden, beginnen we met een probleemanalyse. Deze analyses zijn onderdeel van adviestrajecten die we met klanten doorlopen. Maatwerk kan relatief eenvoudig zijn: denk aan een nieuw softwarepakket en de introductie daarvan in uw organisatie. Het kan ook voorkomen dat een probleemvraag zo specifiek is, dat de klant voor een keuze komt te staan: voor een kant-en-klare oplossing gaan en het proces waarbij het probleem zich voordoet aanpassen, of een oplossing op maat laten ontwikkelen.
In samenspraak met de klant ontwikkelen we een oplossing op maat. Na goedkeuring van de klant gaan we over tot implementatiebegeleiding. De oplossing wordt dan overgedragen aan de medewerkers van de klant die ermee moeten gaan werken. Gedurende de implementatie, maar ook daarna, blijft DCT beschikbaar voor vragen.
Drie maatwerkoplossingen van DCT in de praktijk
Van papieren map tot meest recente versie op een tablet
In opdracht van een grote klant in het openbaar vervoer heeft DCT de werkbeschrijvingen voor de onderhoudsafdeling verbeterd en toegankelijker gemaakt. We herschreven werkinstructies, systeembeschrijvingen, tekeningen en andere documentatie vanuit Word- en Excel-bestanden in XML en voegden waar nodig grafische elementen toe. Daarnaast implementeerden we een effectiever beheerproces.
De documentatie die de medewerkers op papier in mappen meedroegen was hierdoor definitief verleden tijd. Tegenwoordig voeren medewerkers onderhoud uit met behulp van een tablet, waardoor de meeste recente versie van de werkinstructies altijd digitaal bij de hand is
Automatische tolkselectie in een applicatie
Voor een tolkenorganisatie ontwikkelden we een applicatie waarmee er met één druk op de knop een match wordt gemaakt tussen een opdracht en een tolk. Door middel van automatische filtering op basis van onder andere de gewenste talen en locatie worden suggesties gedaan voor tolken die het beste passen bij de opdracht. Deze ontvangen direct een bericht, waarop zij hun beschikbaarheid kunnen opgeven. Dit zorgt voor effectievere en goedkopere matching.
Sneller en effectiever materiaal bestellen
Een internationaal bedrijf in de ontwikkeling, productie en verkoop van halffabricaten, autobussen en personenauto’s levert bij ieder product een spareparts catalogus. Hoewel het standaardproducten betreft, wordt ieder product wel uniek geleverd op basis van een ruime optielijst. Het samenstellen van een specifieke spareparts catalogus werd handmatig uitgevoerd en kostte ongeveer drie weken.
Wij ontwikkelden een oplossing die, op basis van de Bill of Materials (BOM) en afbeeldingen gebaseerd een stylesheet, in dertig seconden een spareparts catalogus in pdf-vorm genereert. Een leuke bijkomstigheid hierbij is dat voor ieder onderdeel, hoe klein ook, tevens een link is aangemaakt naar de webshop van de fabrikant. Dit stelt de gebruiker tevens in staat om direct een reserveonderdeel te bestellen, zonder tussenkomst van een tussenpersoon. Vele malen sneller, effectiever en goedkoper.
Uitdaging of documentatiebehoefte?
Waar loopt u tegenaan? We bespreken uw uitdaging of documentatiebehoefte graag met u. De oplossing kan een stuk simpeler zijn dan u wellicht verwacht.
Vul nu ons contactformulier in, dan komen we geheel vrijblijvend bij u terug.